Frågor och Svar

Viktig information till alla medlemmar i vår förening och våra gemensamma förhållningsregler för ökad trivsel.

A-Ö 

Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut lägenheten i andra hand måste du ha skriftligt tillstånd från styrelsen. I Brf Majtalaren 7 kan du få detta tillstånd av följande skäl; arbete på annan ort, studier på annan ort eller ”sambotest”. I föreningen ges tillstånd att hyra ut i andra hand under ett år i taget, i max 3 år. Tillståndet ska förnyas varje år.

Ansökan om tillstånd sker skriftligen, och ska innehålla en kopia på hyresavtalet. Formulär för ansökan och hyresavtal finns i broschyren ”Riktlinjer för andrahandsuthyrning” som kan laddas ner från Fastighetsägarnas hemsida. Innan godkännande ges önskar styrelsen, i de flesta fall, träffa hyresgästen och andrahandsuthyrare för genomgång av gemensamma trivselregler mm. Att hyra ut i andra hand utan tillstånd innebär brott mot föreningens stadgar, vilket i sin tur kan innebära att du förlorar medlemskapet i föreningen.

Föreningen tar ut en avgift i samband med andrahandsuthyrning omfattande en tiondel av prisbasbeloppet per år.


Avgift

Har du frågor om din avgift eller avgiftsavierna kontaktar du Nabo på

010-288 00 27 Måndag - Fredag

09:00-11:30 (April 2020). Vill ni maila Nabo gör ni det enklast via formuläret på nabo.se/kontakt för snabbast återkoppling. Epost:  


Balkonger

De flesta lägenheter i Majtalaren 7 har balkong. Att skaka mattor över balkongräcket kan smutsa ned underliggande balkonger och är därför inte tillåtet. Du får gärna plantera blommor och ställa ut stolar och bord; observera dock att inga blomlådor får hängas på utsidan av balkongen. För permanenta installeringar som påverkar husets yttre krävs styrelsens tillstånd. Det är till exempel inte tillåtet att sätta

upp markiser utan styrelsens godkännande. Glasar in balkonger gör vi inte heller, eftersom K-skyddet inte gör det möjligt att få bygglov för detta. Är du osäker är du välkommen att fråga styrelsen.


Belysningen i trapphuset

Trapphusets belysning aktiveras genom rörelsedetektorer. Lamporna är försedda med lågenergilampor, dvs. lampor med låg energiförbrukning och lång livstid. Trasiga lampor byts av fastighetsskötaren, som ronderar huset en gång i veckan.


Brandskyddspolicy

En brandskyddspolicy finns beskriven på föreningens hemsida. Den beskriver styrelsens och de boendes ansvar vad gäller brandskyddet i förningen. Alla boende ansvarar för att ha en fungerande brandvarnare hemma.

 

Bredband

Bredband från Ownit ingår i avgiften.  


Cykelparkering

Cyklar får endast parkeras vid cykelstället på fastighetens kortsida eller i källaren. 

Cyklar som låses fast i staket eller stuprännor står ofta i vägen för nyttofordon och riskerar att flyttas. Föreningen tar inget ansvar för cyklar som skadas eller måste avlägsnas på grund av olämplig placering. För att bereda plats för alla boendes cyklar genomförs ibland en inventering då samtliga boende ombedes markera sina cyklar. De cyklar som efter upprepad påminnelse inte markerats med namn och lägenhetsnummer omhändertas av styrelsen och slängs därefter. 


Dörrmatta

Får ej förekomma på utsidan lägenhetsdörren då detta försvårar trappstädningen.


El-mätare 

El-mätare finns för varje lägenhet och avläsningen är centralt placerad i elcentralen i källaren. Av säkerhetsskäl är elcentralen låst, vill du läsa av din mätarställning kontakta styrelsen.


Entré

Husets entré måste hållas fri från t.ex. barnvagnar, rullstolar och annat. Detta dels av brandskyddskäl men och också för att ambulanspersonal lätt ska kunna ta sig in i huset med bår. För parkering av barnvagnar och rullstolar hänvisas istället till barnvagns-förrådet i källaren. För att undvika oönskade besök uppmanas alla att hålla ytterdörren stängd. Kontrollera att dörren går i lås då du passerar in och ut.

Ytterdörren är utrustad med en BESAM elektrisk dörröppnare för att underlätta öppning av dörren. Då ytterdörren önskas hållas öppen under längre tid, t.ex vid flytt, så måste dörröppnaren kopplas ur. Detta görs genom att slå av strömbrytaren, som sitter ovanför dörren till höger på insidan, från på (I) till av (O). Berätta detta också för ev hantverkare som du anlitar.


Fastighetsskötsel

Föreningen har ett fastighetsskötaravtal med LS Fastighetssupport, Lars Sundström. I avtalet ingår att Lars Sundström ronderar fastigheten en gång i veckan, och då fixar alla små ärenden som står an, samt en del rutinuppgifter.

Ärenden utöver detta kan Lars

Sundström åta sig efter beställning. Det bör dock påpekas att föreningen endast står för kostnaden av de åtgärder som rör föreningens allmänna egendom, ej reparationer som utförs i enskild lägenhet. Uppdrag som rör föreningens allmänna utrymmen kan endast beställas efter styrelsens beslut.

LS Fastighetssupport nås på telefonnummer 070-454 22 42, telefontid vardagar 9-10.


Fest 

Ska du ha fest hoppas vi att ni får trevligt. Du bör tänka på att just fest och hög musik lätt kan leda till klagomål från grannar. Sätt gärna upp en lapp där du berättar att du ska ha fest och meddelar namn, lägenhetsnummer och telefonnummer. Då blir stämningen bättre och grannar kan kontakta dig direkt ifall anledning föreligger.

Om dina grannar festar och stör sent på natten - knacka på och säg till. Tycker du att det finns skäl, till exempel att det är ständigt återkommande störningar, ska du inte tveka att anmäla ärendet till styrelsen, skriftligt. Om situationen är akut och spårar ur – ring polisen.

För mer detaljer se ”Störande grannar”.


Fönster 

Målning och underhåll av utsidan av fönster och balkongdörrar är föreningens sak. Huset är K-märkt och du får inte själv experimentera med målning av detaljer på utsidan.

Målning av fönstrens insida eller tätning av fönster är däremot en av de saker du som enskild medlem har att sörja för. Föreningen betalar alltså inte för till exempel tätlist. Inte heller för att någon sätter fast den åt dig. Skulle en ruta gå sönder är det även där den enskilde lägenhetsinnehavaren som ansvarar för att få en ny ruta insatt.


Förråd

Till varje enskild lägenhet hör ett förråd, dessa finns på vinden (se ”Vind och vindsförråd”). Möbler eller andra föremål får inte förvaras i gångar eller korridorer varken på vind eller källare av utrymnings- och brandskäl, och kommer därför att fraktas bort och slängas. Den som "saknar sängen jag ställde på vinden utanför mitt förråd för en tid" har alltså råkat ut för en helt regelmässig städning och får skylla sig själv. 

Extra förråd i källaren och på vinden finns att hyra. Styrelsen administrerar en kölista för förrådsplatser som man kan anmäla sig till vid intresse. Är du intresserad skall du skriftligen anmäla ditt intresse till någon i styrelsen.

 

Försäljning 

Se "Överlåtelse" resp. "Pantsättning". 


Garageplatser

Garaget rymmer fem bilgarageplatser. Kostnaden för dessa är 3100 kr/månad. Styrelsen administrerar en kölista för garageplatser som man kan anmäla sig till vid intresse. Är du intresserad skall du skriftligen anmäla ditt intresse till någon i styrelsen.


Gasspis 

Vill du flytta eller byta ut din gasspis måste du anlita en fackman som är auktoriserad att hantera arbeten med gasledningar.


Hiss

Notera att gallergrinden måste vara helt stängd för att hissen skall fungera. Var noga med detta då du kliver ur hissen. Hissen går automatiskt ned till bottenvåningen. När du transporterar tunga lådor, t.ex vid flytt, måste du beakta också hissen maxlastvikt samt att du inte snedbelastar hissen. Detta kan orsaka stopp. Upplys ev. hantverkare eller flytthjälp om detta!


Historia

Husen kring Tessinparken byggdes under åren 1932-37 och Ängskärsgatan 6 stod färdigt 1935. Samtliga hus runt Tessinparken är K-märkta, med Stadsbyggnadskontorets gröna markering, vilket innebär att byggnaderna är ”särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt”. Vill du veta mer om ”Gärdesstaden” så kan du t.ex läsa på skylten som sitter uppsatt vid

Askrikegatan på väg till T-banan.


K-märkning

Husen i Majtalaren är märkta med blå markering, vilket innebär starkaste typen av K-skydd. Beslut om att skydda vissa hus fattas av Riksantikvarieämbetet, och den blå färgen betyder att huset är av kulturhistoriskt riksintresse. Extra fint alltså. I Stockholm är det i praktiken oftast Stadsmuseets experter som avgör frågor i K-skyddsärenden. Stadsmuseet konsulteras av bygglovsarkitekterna på Stadsbyggnadskontoret när det gäller tillstånd för ombyggnader i k-märkta hus.

 

Källaren

I källaren finns grovsoprum, värmecentral, elcentral, separat WC med dusch, barnvagnsrum, garage samt cykelrum i direkt anslutning till garagenedfarten. 


Källardörrarna

När du passerar ut eller in genom källardörrarna så måste du stänga dem försiktigt. Om dörrarna slängs igen så drabbas de boende ovanför av störande oljud. Visa därför hänsyn till de boende på bottenvåningen då du stänger dessa dörrar.


Köksfläkt 

Det är inte tillåtet att koppla köks- eller badrumsfläktar direkt till ventilationskanalen, då vi har s.k. självdragssystem, mekanisk frånluft, här i huset.  En fläkt ansluten direkt till ventilationskanalen skulle förstöra detta drag och istället trycka in ditt matos eller din cigarettrök i varenda lägenhet utefter hela stammen – och den är lång.

Detta betyder att bara köksfläkt med kolfilter och utblås tillbaka i köket får användas.


Lägenhetsdörrar

Yttre förändringar, såsom exempelvis montering av säkerhetsdörrar, får ej genomföras utan godkännande från styrelsen.

Reparation efter åverkan på ytterdörr, till exempel efter inbrott, är dock enskild medlems ansvar. För ersättning hör med din hemförsäkring.  

Varje lägenhetsdörr skall ha en prydlig namnskylt uppsatt på dörren alt. bokstäver på brevinkastet. Handskrivna namnskyltar eller reklamförbud i papp skall ej förekomma. Styrelsen har inhandlat likadana ”Ingen reklam, tack”-skyltar. Önskar du en sådan skylt uppsatt på din dörr kontaktar du styrelsen.


Markiser

Montering av markiser får ej genomföras utan godkännande från styrelsen. Markisens beskaffenhet skall följa styrelsens rekommendationer.


Motioner 

Du kan som enskild medlem påverka ditt boende bland annat genom att lämna in motioner för omröstning vid årsstämman. Brf Majtalaren är en ekonomisk förening och fungerar enligt reglerna för en sådan. Lämna din motion till styrelsen i god tid före stämman (se "Årsstämma") och glöm inte att skriva under med namn och lägenhetsnummer. Regler för motionstid och annat finns i stadgarna.


Nyhetsbrev

För att samtliga medlemmar ska kunna hålla sig uppdaterade om vad som händer i föreningen distribuerar styrelsen ett nyhetsbrev kontinuerligt.  


Ohyra 

Om du fått in ohyra i din lägenhet kontaktar du själv omgående Anticimex, som kommer på hembesök, samt underrättar styrelsen om ärendet. Telefonnummer till Anticimex hittar du på anslagstavlan i trapphuset. En vanlig sanering går oftast på ett par timmar och kostar inte medlemmar något eftersom fastighetsförsäkringen täcker utgiften.

Att inte omgående ta hand om problemet, och på så sätt bidra till att ohyran sprids, är enligt stadgarna tillräckligt för att förverka ett medlemskap. 


Pelarrenoveringen

Under hösten 2002 gjordes en omfattande pelarrenovering i huset då hållfastheten i våra nio bärande betongpelare kraftigt försämrats. Alla boende i huset evakuerades under en 2,5 månadersperiod medan stålbalkar installerades intill de gamla betongpelarna för att ta upp lasten istället för dessa. 

De stålbalkar som installerats är målade med brandskyddsfärg. Detta innebär att de inte får målas eller byggas in hur som helst. 

− Målning får endast ske med vattenlöslig färg.

− Vid inbyggnation måste en 5 cm spalt lämnas fri närmast pelaren.

Vid osäkerhet kontakta styrelsen.


Pantsättning 

Alla handlingar som berör pantsättning skickas direkt till föreningens ekonomiska förvaltare Nabo. I stadgarna hittar du regler för hur din lägenhet får pantsättas. 


Porttelefonen

Porttelefonen är av märket Siedle och installerades av firman Malux i april 2000. Porttelefonen består av ett portregister med displaymodul och de så kallade våningsapparaterna. Så här fungerar Porttelefonen:

Porttelefonen vid porten

Om ni vill ringa upp någon lägenhet:

  • Se efter numret på namntavlan. - Slå in det tvåsiffriga numret.
  • Tryck på knappen med en ringklocka på. Porttelefonen i lägenheterna Om någon ringer på:
  • Vid anrop från porten ljuder en treklang signal:
  • Lyft luren och svara, häng på luren efter avslutat samtal.
  • Under 20 sek finns möjligheten att på nytt lyfta luren för att återuppta samtal med porten.
  • Öppna dörren genom att trycka på nyckelknappen.

För att stänga av ringsignalen:

  • Lyft av luren och dra ut lurhållaren i undre halvan av väggpanelen. Häng upp luren på lurhållaren.

Aktivera ringsignalen:

  • Lyft luren, tryck in lurhållaren och häng tillbaka luren på dess ordinarie plats igen.

Kodlåset

För att öppna dörren:

  • Slå in den fyrsiffriga koden och tryck därefter på ”F”.
  • Vid felslagen kod, tryck ”C” och försök på nytt.

Rabatterna och gården

Rabatterna närmast huset, inom ca 1,5 meter från fasaden hör till föreningens ansvarsområde. Övriga grönområden, fram till gatan och även gården bakom huset, sköts av en trädgårdssamfällighet med de näraliggande husen, i vilken föreningen har en representant. Hjälp gärna till att vattna blomkrukorna utanför huset. En vattenkanna är placerad i entrén.


Renoveringar

För större renoveringar i lägenheterna måste du först söka tillstånd hos styrelsen. Ett PM med riktlinjer för hur du går tillväga finns anslaget på vår hemsida.

Vid renovering av lägenheter och omhändertagande av avfall efter renovering se avsnittet ”Sophantering”.

Det är absolut förbjudet att slänga byggavfall, kemikalier mm i grovsoprummet.


Rökning 

Röka får du enbart göra i lägenheten eller utomhus, om du måste. Dessvärre har vi haft problem med att rök kommit in i andra lägenheter vilket är beklagligt. För allas trivsel och p.g.a. allergibesvär är rökning ej tillåten i tvättstugan, på f.d. piskbalkongen eller i trapphuset. På vindar och i källare, är rökning strängt förbjuden även av brandsäkerhetsskäl.

Röker du på gården så tar du själv hand om dina fimpar. 


Snöskottning 

Under vintern finns en snöskyffel och en hink med sand placerad i entrén. Extra sand, att fylla på i hinken, finns i en stor behållare i källaren. Alla boende hjälper till att hålla uppfarten mellan trottoaren och ytterdörren snö och isfri under vinterhalvåret.  


Sophantering

Hushållssopor

För hushållssopor finns det sopnedkast i trapphuset. Endast hushållssopor får slängas där och dessa skall slängas i väl förslutna plastpåsar av lämplig storlek. Glas får ej kastas i nedkastet då skärvor kan orsaka skador vid hanteringen av soporna.

Grovsopor 

För alla andra föremål och gammalt bråte finns det ett grovsoprum i källaren. Skrymmande möbler som tar upp mycket plats får ej ställas i grovsoprummet. Du ansvara själv för att transportera dessa till miljöstationen. 

I källaren finns en sk miljöstation i grovsoprummet, vilket innebär att det finns kärl för följande:

  • Grovsopor
  • Glas, ofärgat och färgat
  • Batterier
  • Mindre elapparater

Däremot finns det ingenstans att kasta sorterat hushållsavfall, exempelvis mjölkkartonger och plastkärl. Dessa måste tas till närmaste återvinningsstation, exempelvis på Erik Dahlbergsgatan. Om du behöver slänga stora mängder grovsopor t ex vid flytt och det finns risk att grovsoprummet kommer bli överfullt kontakta Myrorna för hämtning. Kartonger och emballage viks ihop innan det slängs. Inga grovsopor får placeras utanför containrarna eller rentav utanför grovsoprummet, även om detta skulle vara fullt.

El- och elektronikskrot

Allt som ”har sladd eller innehåller batterier” får inte längre slängas bland vanliga hushålls- eller grovsopor. Detta innefattar: 

  • Ljuskällor (lysrör, glöd- eller lågenergilampor mm)
  • Hushållsmaskiner (tvätt- eller diskmaskiner, mikrovågsugnar, spisar mm)
  • Småapparater (klockor, leksaker, hushållsapparater, verktyg, armaturer mm)
  • Audio/Video (Radio-, TV-, eller videoapparater, datorer, skrivare, bildskärmar mm)

I grovsoprummet finns ett specialmärkt kärl för batteridrivna småapparater. 

Utrymmet är begränsat och hämtningen sker endast en gång varannan vecka. 

Gamla kyl- och frysskåp som innehåller freon ska lämnas till miljöstation. 

Förutom risken för brand eller andra skador, så får föreningen betala en straffavgift varje gång felaktiga artiklar som t.ex elartiklar, färger och lösningsmedel slängs i sopkärlen. Detta är en onödig kostnad som drabbar oss alla.

Har du frågor kontakta styrelsen.

Tidningar

Tidningar och annat returpapper slängs i därför avsedda returpappersbehållare som står vid husets kortsida.

Avfall vid renovering – ”Big Bags”

Vid större renoveringar i lägenheter används ofta s k ”Big Bags” till att förvara avfallet i i väntan på avhämtning. Dessa får inte ställas på gräsytorna utanför huset. I väntan på avhämtning ska dessa förvaras på trottoaren. OBS. För att få använda trottoaren i detta syfte måste tillstånd från polisen inhämtas. 


Stadgar

Har du ingen aktuell kopia hör av dig till styrelsen. Våra stadgar finns också anslagna på vår hemsida. (Avser bostadsrättsinnehavare)


Stamspolning

Stamspolning av alla köksstammar sker vart 4:e år enligt underhållsplanen. Du får besked av styrelsen i god tid innan detta skall ske och ansvarar för att stamspolningsfirman får tillgång till din lägenhet. Lägenheter där det ej ges tillträde får själva bekosta sin stamspolning. Nästa planerade stamspolning av köksstammarna skall ske 2020.


Stamventiler

Stamventiler för varje lägenhet är uppmärkta med lgh.nr och går att finna i källaren alt. i garaget. Ta kontakt med styrelsen om du är osäker på var ”dina” stamventiler sitter. (Se också ”Vatten”)


Störande grannar 

Att regelmässigt störa grannar är brott mot stadgarna och kan i värsta fall resultera i att styrelsen beslutar återkalla medlemskap. Styrelsen kan alltså tvinga en störande person att flytta. Besittningsskyddet är i detta avseende svagare i en bostadsrätt än i en vanlig hyresrätt. Är den som stör en andrahandshyresgäst är ansvaret ändå bostadsrättsinnehavarens. (Läs mer i våra stadgar.)

Skulle du drabbas av oljud eller annat bör du först själv tala med personen i fråga. De allra flesta är helt enkelt inte medvetna om att de är störande, och problemen brukar upphöra efter ett vänligt samtal.

Om problemet är återkommande ska du föra dagbok med klockslag och datum och även typ av störning. I en skriftlig anmälan till styrelsen lämnar du dessa noteringar tillsammans med namn och lägenhetsnummer på dig och personen som orsakar störningen.

Hälsovårdsnämnden sköter db-mätning av buller och ljudstörning, vilket kan bli nödvändig om ärendet blir rättssak.

Akut störande grannar som inte låter tala med sig är ett ärende för polisen. Du ringer själv till polisen, som ingriper och stoppar till exempel en fest. Majtalaren har ingen egen störningsjour. 

Observera att en vänlig lapp i porten inte fritar någon från skyldigheten att ta hänsyn till grannar oavsett veckodag. 


Styrelsen

Styrelsen består av 3-5 ledamöter samt 1-3 suppleanter. Styrelsen väljs för ett år i sänder vid årsmötet.

Utöver de formella uppgifter som åligger styrelsen (se Stadgarna) ser styrelsen till att alla förändringar, åtgärder och reparationer som krävs sköts på ett bra sätt och i tid

Styrelsen verkar även för att se till att alla trivs här i huset. Har du några förslag på förändringar eller annat som skulle kunna göras är du välkommen att höra av dig till styrelsen, likaså om du är intresserad att själv delta i styrelsearbetet. 

Kontaktuppgifter till årets styrelse finns på anslagstavlan.


Trapphuset och entrén

Trapphuset och entrén är föreningens egendom. De åligger alla boende att se till att trapphuset ser trevligt ut. Privata ägodelar får ej förvaras i trapphuset eller entrén. Trapphuset städas en gång i veckan av ett städbolag.


Tvättstugan

Allmänt

Tvättstugan ligger på vinden, innanför dörren till höger. Tvättstugan är utrustad med 2 tvättmaskiner, 1 torktumlare, 1 torkskåp, en mangel och ett torkrum med fläkt/avfuktare. Tvättstugan är öppen alla dagar från 07.00 – 22:00. Fläkten i torkrummet får dock endast användas fram till kl. 21:00. Till tvättstugan används samma nyckel som till porten.

Renhållning av tvättstugan

Alla i huset bär ansvar att maskinerna sköts ordentligt och att tvättstugan hålls ren. Tvättstugan grovstädas (dvs. golven svabbas) en gång i veckan i samband med städning av trapphuset. All annan städning såsom tömning av luddfack i torktumlaren, avtorkning av maskiner, tvättmedelsfack och bänkar ska skötas kontinuerligt av alla som använder tvättstugan. Observera att det är förbjudet att färga klädesplagg i maskinerna samt att tvätta djurfiltar, täcken, väskor eller dylikt.

Tvättider och bokning av dessa

Det finns fyra bokningsbara tvättider per dag: 7-10, 10-14, 14-18 och 18-22.

Torktiden sträcker sig en timme längre än själva tvättiden, dvs den som har bokat tvättid mellan kl. 10 och kl. 14 till exempel får använda torkrummet, torktumlare och torkskåp fram till kl. 15. Observera dock att elen är avstängd mellan 22:00-07:00.

Tvättiderna bokas genom att markera respektive tid med en personlig tvättnyckel på bokningstavlan utanför tvättstugan.

Om personen som bokat tvättstugan inte har börjat använda denna senast 1 timme efter det att tiden börjat, räknas tvättiden som förbrukad och tvättstugan får då disponeras av andra boende.

För att sprida belastningen är det bra om de som har möjlighet försöker att utnyttja dagspassen i tvättstugan.

Vid förlust av bokningsnyckel eller låscylinder skaffar du själv en ny låscylinder. Detta bekostar du själv. Du kan köpa låscylindrar på nätet och den skall vara röd med ditt lägenhetsnummer angivet.

Felanmälan

Om en maskin, eller annan apparat fungerar dåligt eller har gått sönder skall detta omedelbart meddelas till den kontakt som anges på anslag i tvättstugan. Personen som anmäler felet skall då även underrätta styrelsen samt sätta upp en felanmälan vid maskinen i tvättstugan. Vid frågor kontakta styrelsen.


Valberedning

Valberedningen består av två personer som väljs vid årsstämman och har som uppgift att ta fram ett förslag till ny styrelse inför nästa årsmöte. Om du är intresserad av att delta i styrelsearbetet är du välkommen att kontakta valberedningen. Kontaktuppgifter till årets valberedning finns på anslagstavlan.

 

Vatten

Se stamventiler/ uppmärkning. 


Vattenskada 

Om du råkar ut för en vattenskada, ta omedelbart kontakt med både fastighetsskötaren och ditt försäkringsbolag. Råkar du ut för vattenskada på grund av grannen, gör samma sak och ta dessutom kontakt med din granne. 


Vinden och vindsförråden

Till varje lägenhet hör ett vindsförråd. Dessa finns i tre olika utrymmen på vinden. Två av utrymmena ligger innanför dörren till vänster, det tredje vindsutrymmet ligger i korridoren till tvättstugan, andra dörren till höger.

Varje vindsförråd skall vara markerat med lägenhetsnummer. En förteckning över samtliga vindsutrymmen finns hos styrelsen. Det är förbjudet att lagra skräp och olika privata tillhörigheter i gångarna mellan vindsförråden. Allt som ställs där kommer omgående att slängas.


Årsredovisning och årsstämma 

Brf Majtalarens räkenskapsår är kalenderåret. Ordinarie årsstämman hålls under våren (senast vid maj månads utgång). Kallelse till stämma sker genom utskick till alla medlemmar, tidigast sex veckor och senast två veckor före stämman. I stadgarna hittar du närmare information om datum och andra regler som gäller bland annat rösträtt, kallelse och stämma.

Stämman är ett viktigt tillfälle för att påverka sitt boende eftersom vi väljer styrelse, valberedning och revisor samt behandlar motioner. Dessutom är det ett av få tillfällen då ett större antal av föreningens medlemmar träffas.

Styrelsen brukar se till att det finns något att dricka och frukt eller något annat enklare tilltugg.

Om du inte kan vara med själv på stämman kan du företrädas av ombud, som röstar för dig. Förutsättningarna för att vara ombud regleras i stadgarna. Du har också möjlighet att ta med dig en bisittare. För mer information se stadgarna eller kontakta styrelsen.


Ägare 

Fler än en privatperson får gemensamt inneha bostadsrätt i föreningen.  Minst en av de som bor i lägenheten måste vara innehavare av lägenheten för att inte räknas som andrahandshyresgäst. Har du en firma hemma får du naturligtvis gärna ha firmanamnet på din egen dörr. Men tyvärr har vi i dag som regel att inte tillåta företagsnamn på anslagstavlan i porten, eftersom vi inte tillåter juridiska ägare och inte heller vill ge det intrycket. Näringsverksamheten måste uttalat vara av ringa betydelse, annars kan ditt medlemskap återkallas. 


Öppna spisar

För närvarande råder ett ovillkorligt eldningsförbud i de öppna spisar i föreningen som ej tätades under hösten 2005 eller senare. Anledningen till detta är sprickor i rökkanalerna. De öppna spisar där tätning ej skett har plomberats. Hör av dig till styrelsen om du vill veta hur du kan få din rökkanal tätad. Du måste själv ordna med besiktning av  skorstensfejarmästaren i Stockholm och därefter meddela styrelsen som håller en förteckning över godkända rökkanaler.


Överlåtelse 

När du säljer din bostadsrätt ska köparen godkännas som medlem i brf Majtalaren nr 7. Styrelsen ska också underrättas utifall att bostadsrätten är pantsatt. Skicka alla handlingar

(köpekontrakt och ev pantsättningsdokument) direkt till ekonomiska förvaltaren Nabo.

Förvaltaren gör på styrelsens uppdrag en sammanställning och tar även upplysningar på nya medlemmar. Är allt ok går din ansökan fort. För att hanteringen av handlingarna inte ska fördröjas i onödan är det viktigt att du informerar mäklare, bank och köpare om att alla papper ska skickas direkt till Nabo. 

Postadress:
BRF Majtalaren 7
NABO 5427, FE 617
107 76 Stockholm

Fakturaadress:
BRF Majtalaren 7
NABO 5427, FE 258
105 69 Stockholm